Icke jobbig jobbhelg

Igår så bestämde jag och pappa att vi skulle åka till Romme och åka skidor idag även fast vädret inte skulle bli helt tipptopp. Och nu har jag precis kommit tillbaks därifrån och alla förhållanden var perfekta förutom att det var dåligt med solsken. Kunde åka fullt ut efter första åket, var ju inte als ovant eftersom det var mindre än en månad sen jag åkte i Österrike.

Helgen har gått väldigt snabbt och smärtfritt, jobbade morgonpass i fredags och lördags. I fredags kväll så åt jag spicy hot med Elin och John var mycket trevligt, sen gick vi till växhuset och lyssnade på John's kompis band. De var bra tycker jag, fast sången lät inge bra (screamo). Sedan har jag som sagt åkt skidor idag och ska om någon timme äta en PIZZA som kommer att fullända denna dagen.

Det var kul att få åka en sista gång denna säsongen, nästa säsong vill jag åka till Chamonix och någon svensk ort såsom Åre eller Lofsdalen. Det blir minst lika roligt som åkningen denna vinter har varit. Kommer att konstant påminnas om resorna eftersom jag nu har gjort beställning på canvas tavla och poster på bilder från dem, ska bli kul att sätta upp dem!

Drömde en otroligt konstig dröm inatt förresten. Den innehöll alltifrån kineskrigare med häftiga vapen till att Hampus joggade baklänges in på en flygplats. Köpte också motstridigt en pizza i österrike för 39.95 euro (verkar som att jag inte har kunnat smälta hur mycket måltiderna kostade på resan hehe), missade en sista minuten resa till Chamonix och rev då sönder min sjal också.

Party party

Detta ska bli en otroligt oproduktiv dag, ska inte göra något vettigt överhuvudtaget!. Är väldigt milt bakis men väldigt trött. OM jag orkar så kan det hända att jag tar mig ändå till affären för att köpa tilltugg till filmerna jag ska se. Har varit otroligt lat med uppdateringarna men det beror på brist av inspiration helt och hållet vill jag inbilla mig. Men jag har hört att det är svårt att ändra en vana om man inte lägger energi på det. Så om jag är dålig på att uppdatera så kommer ni ändå att fortsätta läsa! Höhö

Igår blev det utgång med Anna, Johanna, Thomas och Marcus. Förfesten ägde rum i Thomas och Markus lägenhet. Efter den så gick vi till Konrad och det hela blev en väldigt lyckad kväll. Tack alla som var närvarande mycket trevligt.

Nu ska jag se en film som verkar vara otroligt bra, men ska göra en kraft ansträngning och gå till affären för att köpa choklad först. Vill ju maximera denna filmupplevelsen. Sunshine heter den, handlingen består i att solen håller på att slockna och på något sätt så ska de få liv i den igen.

Resan

Har tagit ganska många bilder, dock är nästan alla från första dagen när vi kom dit och den enda helfina dagen med skidåkning. Och eftersom jag bara vill minnas dagarna med fint väder så tog jag bara bilder på dem dagarna. Här ska jag nu skriva dag för dag om resan och sedan en liten utvärdering.

Dag 1

Steg av flyget och klev in i bussen för transfer till hotellet i Ischgl, När vi sedan kom fram så var vädret strålande och helt underbart. Ungefär 15 grader i solskenet nere i byn. När vi hade gjort oss instadda på hotellrummet så gick vi ut för att äta en sen lunch. Vi satt utomhus och åt en varsin pizza och stekte i solen. Och med bergväggarna runt omkring byn så kändes det hela väldigt stämningsfullt. Mer hann vi inte med denna dag eftersom vi slocknade direkt när vi kom tillbaka till hotellrummet.

Dag 2

Vi gick upp tidigt och åt frukost, vädret var riktigt bra och vi var väldigt sugna på att åka. När vi kom upp i backen så var det aningen mulet men sikten var milslång och solen sken ändå igenom molntäcket. Vi körde snabbt och det var härlig carving i de otroligt fina pisterna. Sedan var det dags för lunch och då satt vi utomhus och jag åt en utsökt wienerschnitzel med pommes frites. Efter lunch var vi så otroligt trötta så vi körde några åk och sedan tog vi oss ner till hotellet för att kolla in deras förstklassiga sauna anläggning. Det var så otroligt skönt att slappna av sådär när man är trött efter skidåkningen.

Dag 3-6

Stora skidåknings deppressionen, vädret var värdelöst nästan hela tiden. Molnigt och dimmigt, snöfall och stormvindar.
Åkningen var rent utsagt skidållig. Första dagen med det dåliga vädret så ramlade jag fler gånger än jag kan räkna. Folk var ju så rädda att de körde sakta och pjöjde upp vallar med snö i backarna. Och man såg ett par meter framåt så när man kom där och skulle svänga så kom en vall som en överraskning och man studsar till och ramlar.

Detta är en karta över sauna anläggningen på hotellet, och den räddade absolut oss från att tycka att dessa dagar var totoalt värdelösa. Vi (eller jag iallafall) spenderade åtminstonde 2 timmar om dagen på det här stället. Maten var också något som räddade dagarna, man kunde ju alltid se fram emot 2 utsökta måltider om dagen.

Dag 7

Denna dag så fick vi faktiskt cirka 2 timmar på morgonen väldigt bra åkning och det utnyttjade vi till max, vi hade hittat en mycket fin blå pist som vi körde om och om igen tills vädret blev sämre. Sedan åt vi lunch och drack jägertee (som består av 1/3 stroh rom som är 80 % och  2/3 vatten med lite smakämnen). Därefter så åkte vi ner till hotellet och tog en tupplur och därefter sauna. Sedan gick vi och kollade i lite affärer och åt en utsökt middag, Vilken tur att vi fick lite bra skidåkning såhär sista dagen och allt.

Utvärdering

Resan blev väldigt lyckad och det var verkligen skönt att få komma hemifrån ett tag. Det jag kommer att minnas mest är nog åkningen första dagen och saunan som var så skön att gå till varje dag efter åkningen. Hade också ett mål att uppfylla under resan. Det var att äta en wienerschnitzel om dagen och jag det klarade jag enkelt, blev totalt 10 stycken under resan.